Nightmare at Grand Royal Hotel

Nightmare at Grand Royal Hotel

אור קדר 

אוצר: דניאל כהנא-לוינזון

בית האמנים ע"ש זריצקי תל אביב / ספטמבר 2007 

 

 

אור קדר מציג בתערוכה זו סדרת תחריטים גדולים שנעשו במסגרת השתתפותו בסימפוזיון אמנות בגרמניה. מטרת הסימפוזיון אליו הוזמן הייתה שילוב של יצירה והיכרות בין אמנים ממדינות המזה"ת ואמנים מקומיים. העבודות הן תחילתה של סידרה העוסקת בחלום הבלהות. הן מציגות דימוי של כלב בסצנות שונות המתרחשות בנופי ערבות אירופה הנידחות ולסירוגין ביערות השחורים טבולי האפלה והסכנות.

דימויי הכלבים-יצורים התחילו להופיע ביצירתו כבר בתקופת לימודיו של אור קדר בבצלאל. תחילתו של הדימוי בכלב ביתי שהפך לחיה מוזרה ומזרת אימה, חיה/חבר אשר פנתה נגד בעליה ונגד עצמה. אור פיתח את הדמות והכפיל אותה ובכך הפכה לחבורה של כלבים רודפים המשלבים כוחות או לעדר של חיות פרא צמאות לטרף.

הכלב אותו מתאר אור הוא בעל אופי כפול ויחסו אל האדם נע בין ידידות וחום לניכור ואימה. דימוי כלב מיתולוגי איתו מקיים אור דיאלוג הוא קרברוס – הכלב בעל שלושת הראשים השומר על השאול. גם מיקום הסצנות- בית מלון בסביבה אפלה, ערבות רחוקות ויערות סבוכים בשילוב של שעת לילה מאוחרת, כולם מותירים אותנו עם תחושת חוסר ביטחון הולך וגדל. חשיבותה של הבחירה בבית המלון היא בארעיות עבור השוהים בו. זהו מלון אקראי במקום לא מוגדר והוא מתקשר למלון בסרט "פסיכו" בבימויו של אלפרד היצ'קוק מלון אליו הכניסה מורשית אך לא היציאה.

 

 
 
 
 

 

שעות הלילה השעות שלפני השינה הופכות אצל אור לאזור הדמדומים של התודעה, הגוף והנפש. כמו התאורה שבחוץ, זו היא עת של תמורה. האור מצטמצם, הצבעים נעלמים. פרידה מן השמש- מקור האור המגלה וחושף ומחייה, וכניסה לזמן של אפלה, צללים, מסתורין ולעיתים נרמז מוות. עם סיומה של משמרת היום ותחילתה של משמרת הלילה, מתחלפים פועלי התודעה בין שתי משמרות ואז נחשפים רגעי התודעה הרגשות, הזיכרונות, התשוקות והפחדים.

גם בבחירת מיקום הסצנות, שילב אור בין מציאות ודמיון. נופים מקומיים- יערות, ערפלים, אזורים כפריים ומרחבים פתוחים בשילוב צמצום ועבודה גראפית ממוקדת אשר הפכה למעין תפאורה ופלטפורמה לסביבת ההתרחשות של הסצנות השונות בסדרה: מעבה יער ערום, ערפל, אזורים כפריים ומרחבים פתוחים נרקמו לנוף ולזירת התרחשות. לצד הופעתם של כלבים-יצורים החלו להופיע דמויות אנושיות, אלו ואלו יפגשו בסצנות נוספות בסדרה.

אור מעצב את הצורות על ידי רישום בקו גרפי, הקו בעבורו הוא התחלה, הצעד הראשון שמתוכו מתהווה ומתגבש הדימוי אל עבר המסה, הכתם. עבודותיו מקיימות דו-שיח בין אור וצל בין קו לירי עדין לבין כתם מוצק, שולט, אגרסיבי יותר. דואליות זו יחד עם הניסיון למצוא איזון בין הקווים הקלילים, חסרי המשקל, לבין כתמי הצבע השחורים היא שמייצרת תנועה וקצב המתורגמים למתח ועניין.

 


אור קדר הינו בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל (2003), הציג מספר תערוכת יחיד, בין השאר בסדנאות האמנים בתל אביב והשתתף במספר תערוכות בינלאומיות. פסל חדש וגדול מימדים אותו יצר יוצג בהמשך החודש במסגרת הביאנאלה לאמנות בהרצלייה.

עוד עבודות של אור באתר: www.orkadar.com